Alternative flash content

Requirements

Get Adobe Flash player

Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży

techDnia 08.10.2014 oraz 19.01.2015 na godzinach wychowawczych w Gimnazjum zostały przeprowadzone pogadanki/debaty nt „Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży". Nauczyciele wraz z uczniami dyskutowali na temat osiągnięć technicznych XXI jak również zagrożeń jakie niosą za sobą nieumiejętne, nadmierne korzystanie z urządzeń tj. komputer, telefon komórkowy, telewizor.

XXI wiek jak żaden inny charakteryzuje się przede wszystkim rozwojem między innymi osiągnięć technicznych z których na co dzień korzystają społeczności osób dorosłych, młodych jak i dzieci. Do takich wniosków doszli uczestnicy debat oraz spotkań zorganizowanych na terenie Zespołu Szkół Integracyjnych nr 1 we Włocławku na przełomie kilku miesięcy realizacji programu „Aktywna szkoła -aktywny uczeń”. Wiodącą rolę w w/w spotkaniach wiedli uczniowie klas Gimnazjalnych, którzy argumentowali potrzebę rozwoju techniki na rzecz ludzkości i powszechnego dobra.

To co cieszy koordynatorów tematu to nie bezkrytyczny pogląd uczniów na progres w dziedzinie techniki. Mimo młodego wieku uczestnicy dostrzegli negatywny wpływ ewaluacji technicznej na wiele dziedzin życia ludzkiego. Najczęściej wymienianymi szkodliwymi czynnikami rozwoju technicznego były:

- siedzący tryb spędzania czasu wolnego (przed komputerem lub innymi urządzeniami informatycznymi), co wpływa negatywnie na ogólną sprawność fizyczną oraz kształtuje wadliwe postawy i nawyki ruchowe,

- spędzanie dużej ilości czasu przed monitorem komputera, co szkodzi na zmysł wzroku,

wykonywanie czynności schematycznych, tzn. postępowanie według ściśle określonych instrukcji, co wpływa negatywnie na rozwój i kreatywność w podejmowaniu decyzji (urządzenie lub program wykonuje pracę po naciśnięciu przycisku przez użytkownika),

- ograniczenie posługiwania się tradycyjnymi przyborami piśmienniczymi takimi jak: długopis, ołówek, papier i inne, na rzecz klawiatury komputera i drukarki,

- odejście od tradycyjnych zabaw i gier planszowych, manualnych i innych na rzecz nośników informatycznych mających w sobie propozycje zdobywani coraz to lepszych wyników utwierdzających użytkownika o jego niekończących się możliwościach.

Uczestnicy debat, mimo że na co dzień korzystają z urządzeń o zaawansowanej technologii, dostrzegają niebezpieczeństwo w stosowaniu bez ograniczenia czasowego w/w dóbr. Są świadomi zagrożeń rozwojowych i zdrowotnych jakie niesie ze sobą nowa, wszechobecna technologia.

Ważnym wnioskiem jest to, że większość dzieci i młodzieży zna konsekwencję nadmiernego stosowania wysoko rozwiniętej technologii i stara się im zapobiec. Uczestnicy wiedzą jak korzystać z dóbr XXI wieku, aby nie wpłynęło to szkodliwie na zdrowie użytkowników. Wiedzę teoretyczną potrafią przełożyć na codzienną praktykę co zapobiega negatywnym konsekwencją rozwojowym.

belka

baner szesciolatki

belka

KPPEbelka

Wydarzenia i Święta

Grudzień 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

  bip cert nw
img502

img503

rzecznik ucznia


 

 

moodle zsi


q4     logo promocje         logo CEO   logoKur     logoOKEprze

logo cyfrowa szkola     zippi png     LOGO STRAZNICY USMIECHUx150     macmilan     wf z klasa tlo     unicef small logo