Alternative flash content

Requirements

Get Adobe Flash player

Dogoterapia w naszej szkole

linie91

WALORY DOGOTERAPII

Zapraszamy do lektury artykułu Elżbiety Grabowskiej dotyczącego dogoterapii

linie91

Dogoterapia to forma terapii wykorzystująca pozytywne oddziaływanie psa na człowieka.
Zadaniem dogoterapii jest pomoc w przywróceniu ludziom zdrowia, radości i wiary we własne siły. Pies akceptuje dziecko takim jakim ono jest i w sposób czytelny, zrozumiały dla niego wyraża swoją radość ze spotkania. Jest to bardzo ważne dla młodego człowieka i istotnie wzmacnia jego poczucie własnej wartości. Podobnie wpływa też możliwość opiekowania się psem? karmienia go, pielęgnowania. Opieka nad zwierzęciem w dzieciństwie może wyrobić zwiększoną wrażliwość na uczucia i postawy innych ludzi, nauczyć tolerancji, samoakceptacji, umiejętności panowania nad sobą i samodzielności.

Oddziaływanie psa jest polisensoryczne, wielozmysłowe, dlatego bardzo harmonijnie wpływa na rozwój dziecka. W przypadku zaburzeń sprzężonych oddziaływanie takie jest bardzo oczekiwane. Obcując psem mamy natychmiastową informację zwrotną, pozwalającą nam korygować zachowania dzieci szczególnie tych z nadpobudliwością psychoruchową lub z niedowrażlowością zmysłu dotyku. W wyniku prowadzonej terapii z udziałem psa rozwijają się umiejętności przydatne w edukacji. Wzbogaca się słownictwo, rozwija się mowa czynna, percepcja słuchowa, wzrokowa i sprawność manualna. Korzystając z obecności motywatora jakim jest pies, uczniowie pogłębiają swoje umiejętności czytania, pisania i liczenia. Bardzo istotne jest również to ,że jest to motywacja wewnętrzna, płynąca z pozytywnych emocji, jakie daje kontakt z psem. Zabawa z psem umożliwia zrelaksowania się, odprężenie po sytuacjach stresowych, a niepełnosprawność i trudności edukacyjne często są dla uczniów bardzo stresujące. Dotyk psiej sierści daje miłe wrażenie ze względu na jej miękkość i temperaturę ciała psa, która jest wyższa od temperatury człowieka i wynosi 38 stopni. Emanujące ciepło ma korzystny wpływ na przykurczone mięśni, co bardzo pomaga w pracy rehabilitacyjnej. Aby taka interakcja człowieka z psem mogła nastąpić, pies powinien spełniać następujące warunki: być wyszkolony, socjalizowany, przewidywalny i zdrowy. W powodzeniu dogoterapii ogromną rolę odgrywa terapeuta, który musi wykazywać się wiedzą zarówno z zakresu pedagogiki poszczególnych niepełnosprawności, metod stosowanych w pedagogice, znajomością etapów rozwoju młodego człowieka, ale także wiedzą z zakresu behawioru i zdrowia psa. Powinien być uważnym obserwatorem zarówno dziecka jaki i psa, pełen spokoju i pomysłów. Powinien przestrzegać standardów związanych z pracą dogoterapeutyczną, dbać o bezpieczeństwo dziecka i psa, zapewnić odpowiednie miejsce do pracy i możliwość odpoczynku dla psa po wyczerpującej pracy.

Są różne formy zajęć dogoterapeutycznych:

 

- Ze względu na moje wykształcenie (jestem rewalidantem) i potrzeby uczniów, zajęcia dogoterapii ukierunkowane są na edukację z elementami terapii. Współpracując z logopedą i rehabilitantem, staram się, aby w pełni wykorzystać oddziaływanie psa na rozwój dziecka. Pomimo wszystkich pozytywnych efektów jakie daje dogoterapia istnieją poważne przeciwwskazania do jej stosowania. Są to między innymi: fobia, strach przed psem, alergia na sierść, agresywne zachowanie dziecka wobec zwierząt, możliwość skrzywdzenia psa przez dziecko. Należy pamiętać, że pies jest zwierzęciem, które czuje ból i męczy się.

- Edukacja z Psem (EP) – zajęcia mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej, Pies uczestnicząc aktywnie w zajęciach motywuje do nauki i poprzez stworzenie przyjaznych warunków emocjonalnych. Mają określony scenariusz realizujący program nauczania. prowadzona jest ewaluacja i dokumentacja zajęć.

- Terapia z Psem (TP) - jest to zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel, z zakresu kompleksowej rehabilitacji, do których układana jest metodyka w porozumieniu ze specjalistą np. lekarzem prowadzącym, rehabilitantem, psychologiem. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego uczestnika, jego możliwości i potrzeb. TP powinna być w pełni dokumentowana. Najkorzystniejszą formą TP są zajęcia indywidualne lub w bardzo małych grupach (zwykle nie więcej niż 3 osoby).

 

 

 

 

 

belka

baner szesciolatki

belka

KPPEbelka

Wydarzenia i Święta

Grudzień 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

  bip cert nw
img502

img503

rzecznik ucznia


 

 

moodle zsi


q4     logo promocje         logo CEO   logoKur     logoOKEprze

logo cyfrowa szkola     zippi png     LOGO STRAZNICY USMIECHUx150     macmilan     wf z klasa tlo     unicef small logo